Pewnie zauważyliście, że często dzielimy się z Wami inspirującymi filmami, cytatami, artykułami czy fragmentami naszych szkoleń e-learningowych. Ten wpis będzie nieco inny niż zazwyczaj, ponieważ dzisiaj chcielibyśmy polecić Wam ciekawą książkę – w końcu ktoś musi podnosić statystyki związane z czytelnictwem 😉 W tym roku mocno stawiamy na grywalizację, dlatego zaczęliśmy sięgać nie tylko po różnego rodzaju case study i porady kolegów z branży e-edukacji, ale też do literatury fachowej.
Zaczynamy od klasyki
Na początku zdecydowaliśmy się zapoznać z książką uznawaną za jeden z prawdziwych klasyków, jeśli chodzi o projektowanie gier. Wiecie, jaki tytuł mamy na myśli? Oczywiście chodzi o Designing Games. A Guide to Engineering Experiences (Tynon Sylvester). Na razie książka nie jest dostępna po polsku, ale w dzisiejszych czasach chyba nikt nie będzie miał większych trudności z lekturą w języku angielskim. Dla niektórych osób problemem może być natomiast dostępność i cena tego tytułu – z góry możemy Was jednak zapewnić, że zdecydowanie warto poświęcić trochę czasu i gotówki.
W swojej książce autor prezentuje czytelnikom nie tylko modele i hipotezy związane z mechanizmami rządzącymi w grach, ale też rzetelne analizy (posiłkując się przy tym ciekawymi przykładami). Sylvester z pewnością zna się na rzeczy, bo sam kilkanaście lat pracował przy projektowaniu gier. Jego spostrzeżenia są niezwykle wnikliwe i potwierdzone wiarygodnymi dowodami. Wśród zagadnień poruszanych przez niego w książce najbardziej zainteresowały nas te dotyczące:
- Możliwości podejmowania przez graczy decyzji,
- Informacji dla kogo tworzyć – jakie umiejętności i doświadczenie posiadają potencjalni gracze,
- Projektowania właściwie działających mechanizmów i wydarzeń,
- Wywoływania emocji,
- Motywowania graczy do działania,
- Umiejętnego projektowania interakcji,
- Budowania narracji,
- Wpływu dźwięku i grafiki na gracza.
Dla kogo jest ta książka?
Designing Games to doskonała pozycja zarówno dla osób, które interesują się projektowaniem gier, ale też dla tych, którzy dopiero zamierzają się za to zabrać. Oczywiście książka nie traktuje stricte o grywalizacji i edukacji z wykorzystaniem gier. Zawiera jednak dużo trafnych spostrzeżeń i wiedzy, którą osoby takie jak my mogą wykorzystać w swojej codziennej pracy. Ot, chociażby to jak wielkie jest znaczenie wartości i emocji oraz jakie mogą być oczekiwania graczy czy jak ustrzec się przed zepsuciem przez nich zabawy. Jesteśmy więc przekonani, że nasze szkolenia e-learningowe z pewnością zyskają na wprowadzeniu do nich wszystkich wyżej wspomnianych elementów.
Dlaczego warto
Patrząc na książkę od strony zwykłego czytelnika – dużym plusem jest też fakt, że narracja w Designing Games jest prowadzona w niezwykle ciekawy i lekki sposób. Poza tym informacje zostały odpowiednio posegregowane, dzięki czemu czytelnikowi łatwiej jest uporządkować zdobytą wiedzę. Wszystko to sprawia, że po tytuł ten może sięgnąć niemalże każdy, a jego lektura będzie prawdziwą przyjemnością. O wartości tej publikacji świadczy również fakt, że Sylvester przedstawił źródła, z jakich korzystał przy tworzeniu swojej publikacji oraz spisał listę interesujących książek związanych z projektowaniem gier. Jest to świetny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań.
Musicie pamiętać, że tematy poruszane w Designing Games zaledwie kropla w oceanie wiedzy i po jej przeczytaniu z pewnością będziecie odczuwali niedosyt. My na tym jednym tytule nie zamierzamy poprzestać. Lektura tej książki zmotywowała nas bowiem do rozejrzenia się za innymi inspirującymi tytułami. Także, jeżeli znacie jakieś książki godne polecenia, dajcie nam znać 🙂 Z pewnością wpiszemy je na naszą listę lektur obowiązkowych, a zdobytą w ten sposób wiedzę wykorzystamy przy tworzeniu coraz lepszych szkoleń e-learningowych.