Skąd wiemy, co jest ważne?
Do napisania artykułu o tym, jak wybrać platofrmę e-learningową zmobilizowali nas nasi klienci. Otrzymujemy dziesiątki zapytań o wdrożenie platformy e-learningowej. Można je podzielić na te w stylu – „Dzień dobry, po ile e-learning?” Oraz zapytania rozpisane o każdy najmniejszy nawet detal opisujące systemy, które poza edukacją mogą wspierać misje NASA w lotach w kosmos.
Po głębszej analizie często okazuje się, że obie strony szukają tak naprawdę bardzo podobnych rozwiązań. Nasze zadanie to doradzić jak wybrać platofrmę e-learningową, która idealnie spełni pokładane w niej nadzieje.
Wybór niewłaściwej platformy e-learningowej może prowadzić do frustracji użytkowników, utraty klientów i negatywnego wpływu na wizerunek Twojej marki. Dlatego warto poświęcić czas na dokładne przeanalizowanie dostępnych opcji i wybranie rozwiązania, które najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Zacznijmy od podstaw. Jakiej platformy e-learningowej potrzebujesz?

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów platform e-learningowych, z których każda ma swoje specyficzne przeznaczenie. Oto najpopularniejsze z nich:
LMS (Learning Management System)

To kompleksowy system zarządzania nauczaniem, który umożliwia tworzenie, publikowanie, śledzenie i ocenianie kursów online. LMS jest idealny dla firm, instytucji edukacyjnych i trenerów, którzy chcą prowadzić zaawansowane szkolenia e-learningowe.
Przykłady zastosowań:
- Onboarding nowych pracowników w korporacji.
- Szkolenia miękkie, produktowe, compliance i inne dla pracowników i współpracowników firmy.
- Kursy certyfikacyjne dla specjalistów w danej dziedzinie.
- Egzaminy i testy kwalifikacyjne.
- Szkolenia wymagane prawem
Kluczowe funkcje LMS:
- Zarządzanie użytkownikami
- Tworzenie kursów (SCORM, xAPI)
- Śledzenie postępów
- Raportowanie
- Testy i quizy
- Fora dyskusyjne
- Certyfikaty.
Platformy LMS świetnie sprawdzają się w bardziej zamkniętych środowiskach, gdy mamy zdefiniowanych uczestników i procesy edukacyjne na dużą skalę (naszym zdaniem opłacalnym progiem wdrożenia platformy LMS jest ok. 100 użytkowników, ale w pełni swoje walory pokaże przy skali 1000, 10 000 czy 100 000 użytkowników). Najczęściej aby zobaczyć zawartość platformy LMS i kursów konieczne jest zalogowanie do systemu.
Chcesz dowiedzieć się więcej o jednej z najnowocześniejszych platform LMS na rynku? Przeczytaj nasz artykuł o WeLMS i odkryj, jak może usprawnić proces szkoleń w Twojej firmie: https://welearning.pl/welms-e-learning/
Platformy do sprzedaży szkoleń (Portale)

Te platformy są zoptymalizowane pod kątem sprzedaży kursów online. Oferują funkcje e-commerce, marketingowe i analityczne.
- Integracja z bramkami płatności, marketing kursów (e-mail marketing, promocje), zarządzanie subskrypcjami, analizy sprzedaży, strony sprzedażowe kursów.
- Portale mają konstrukcję otwartą. Każdy może wejść do portalu, zapoznać się z informacjami i wyszukać kurs idealny dla siebie.
- Logowanie konieczne jest przy dokonywaniu zakupów (i to też nie zawsze).
- Nacisk położony jest na sprzedaż, crosseling, marketing.
- Szkolenia częściej mają formę wideo, scorm jest mniej popularny ponieważ nie jest tak kluczowe badanie czasów i wyników uczestnika.
Zajrzyj tutaj i sprawdź, jak wygląda realziacja portalu razem z Welearning! – https://welearning.pl/portale-i-sklepy-ze-szkoleniami/
Platformy do wideokonferencji

Umożliwiają prowadzenie interaktywnych szkoleń na żywo. Przykłady: BigBlueButton, Zoom, Microsoft Teams, Google Meet.
Kluczowe funkcje
- Udostępnianie ekranu, czat, nagrywanie, interakcje z uczestnikami (ankiety, quizy), podział na pokoje.
- Prowadzenie kursów w sposób synchroniczny (w ustalony dzień i godzinę) + udostępnianie nagrań po konferencji.
- Posiadają funkcje pozwalające wykładowcy urozmaicić wykład, zrobić ankietę, głosowanie, wyświetlić prezentację z możliwością zaznaczania.
W naszym artykule skupiamy się na kryteriach wyboru platformy LMS!
Wybór platform LMS jest duży i oczywiście czytając opisy na stronach wszystkie są najlepszeW tym artykule skupiamy się na kryteriach, które naszym zdaniem powinny być kluczowe jeśli chcesz kupić sprawny system i zyskać dobrego partnera IT na lata.
Jeśli zdecydowałeś się na platformę e-learningową typu LMS, zwróć uwagę na następujące kryteria:

Wsparcie techniczne
Niezawodne wsparcie techniczne to podstawa. Upewnij się, że dostawca oferuje szybką i profesjonalną pomoc w razie problemów. Przykłady: dostępność 24/7, różne kanały komunikacji (telefon, e-mail, czat), SLA (Service Level Agreement) gwarantujące czas reakcji. Zapewnij sobie bezpieczeństwo, szybkość działania Wykonawcy i niezawodność gwarantowaną na piśmie pod rygorem kar umownych.

Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo danych to priorytet. Wybierz platformę, która spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa i regularnie aktualizuje swoje zabezpieczenia. Zwróć uwagę na szyfrowanie danych, regularne audyty bezpieczeństwa, podwójną autentykację przy logowaniu.

Możliwość edycji i dostosowania
Elastyczność platformy to klucz do sukcesu. Upewnij się, że możesz łatwo dostosować wygląd i funkcjonalności platformy do swoich potrzeb. Najpopularniejsze dostosowanie w zakresie wyglądu to logo, personalizacja interfejsu, dedykowana strona przed i po zalogowaniu, kolorystyka zgodna z brand bokiem. W zakresie dostosowania funkcjonalnego upewnij się, że w platformie można łatwo tworzyć dodatkowe wtyczki, modyfikacje sposobu działania, dostosowanie raportów. Bez tego utkniesz z systemem bardzo trudnym w edycji w przyszłości, co wykluczy jego rozwój wraz z Twoją firmą.

Integracje
Sprawdź, czy platforma oferuje integracje z innymi narzędziami, których używasz. Dobra platforma LMS powinna bez problemu zintegrować się z bazą danych używaną w Twojej firmie (o ile posiada API), systemem CRM, systemem HR, platformą e-commerce, narzędziami do e-mail marketingu, platformami do wideokonferencji.

Skalowalność
Platforma powinna być w stanie obsłużyć rosnącą liczbę użytkowników i kursów. Poproś wykonawcę o testy wydajnościowe, a nie suchą deklarację, że spokojnie milion uciągnie.

Użyteczność (UX/UI)
Intuicyjny interfejs ułatwia korzystanie z platformy zarówno użytkownikom, jak i administratorom. Kluczowa jest rola uczestnika. Jeśli on się gdzieś w systemie zagubi wiedz, że wcześniej czy później Ty zagubisz się w ilości pytań i pretensji.

Funkcjonalności
Nie bez powodu są na samym końcu. To nie tak ,że nie mają znaczenia bo mają ogromne. Chcemy Ci jednak zwrócić uwagę, że same funkcjonalności bez powyższych punktów mogą niewiele znaczyć w końcowym rozrachunku.
Funkcjonalności powinny odpowiadać Twoim potrzebom. Zadbaj o edytory ankiet, testów i szkoleń. Zapytaj o automatyczne powiadomienia, harmonogramy kursów i możliwość stworzenia bazy wiedzy. Dla uczestnika ważne są filtry, dzięki którym łatwo znajdzie szukane szkolenie. Dla managera kluczowe są raporty i statystyki. Dla twórcy narzędzia pozwalające łatwo stworzyć nowe szkolenie. Dla administratora kluczowe jest grupowe zarządzanie uczestnikami i szkoleniami. Skup się na tych funkcjonalnościach, które będą faktycznie używane. Inaczej będziesz mieć kolejny sprzęt typu mikrofala z aplikacją, z której nigdy nie korzystasz, a zapłaciłeś.
Zadbaj o wkład na start
Poszukaj systemów, które w ramach wdrożenia oferują Ci od razu dostęp do kilku gotowych szkoleń e-learningowych dla wszystkich pracowników. To niezwykle ważne, aby na start dać im materiał jakościowy, wartościowy, który pokaże im, że e-learning nie jest taki straszny jak go niektórzy malują.
Potrzebujesz gotowego szkolenia od zaraz? Odwiedź naszą stronę! https://welearning.pl/szkolenia-gotowe/
Model SaaS – czy warto?
Model SaaS (Software as a Service) to obecnie najpopularniejszy model dostarczania platform e-learningowych. Oferuje on wiele zalet i w praktyce wybierany jest przez 95% naszych klientów:
- Brak konieczności instalacji i utrzymania: Dostawca dba o infrastrukturę i aktualizacje do najnowszej wersji systemu.
- W ramach dopasowanego abonamentu otrzymujesz komplet funkcjonalności, wsparcie, bezpieczeństwo, SLA i dodatkowo bezpłatnie modyfikacje w zakresie bezpieczeństwa.
- Dostęp do nowych funkcjonalności systemu
- Skalowalność: Możliwość łatwego dostosowania zasobów do aktualnych potrzeb.
Podsumowanie
Wybór odpowiedniej platformy e-learningowej to kluczowy krok do sukcesu Twojego projektu edukacyjnego. Zastanów się nad swoimi potrzebami, przeanalizuj dostępne opcje i wybierz rozwiązanie, które najlepiej spełni Twoje oczekiwania.
Potrzebujesz pomocy w wyborze i wdrożeniu platformy e-learningowej
Skontaktuj się z naszymi specjalistami!
