Usiądź wygodnie i wyobraź sobie, że odpalasz dobrze zaprojektowaną animację. Początkowo optymistyczny podkład muzyczny zmienia się w ponury, kamera z lotu ptaka zbliża się gwałtownie do bohatera, a kojący głos Krystyny Czubówny opowiada historię, w której narasta napięcie:

sklepie zapalają się światła. Pierwsi klienci ustawiają się w kolejce. Młody człowiek podchodzi do kasy samoobsługowej; jeszcze nie wie, że…

Jeśli jesteś ciekawy – co będzie dalej – to świetnie! Oznacza to, że wciągnęliśmy Cię w opowieść, a to dopiero początek… szkolenia online w formie storytellingu, jaki wyprodukowaliśmy dla znanej sieci sklepów.

Temat kursu: Szkolenie z obsługi kas samoobsługowych – bardzo dobrze wpasował się w historyjkę fabularną, czyli storytelling, o których opowiemy dziś nieco więcej.

Storytelling, jak się już zapewne domyśliłeś, to sztuka opowiadania historii. Nie każda opowieść jest jednak ciekawa i nie każdy „bajkopisarz” może pochwalić się talentem. Cała sztuka polega więc na tym, by połączyć niemożliwe z niemożliwym i stworzyć ciekawą opowieść (czytaj: szkolenie) z nie zawsze interesującej treści.

Historie pozwalają lepiej zapamiętać treści dzięki emocjom, jakie wywołują, a mózg łatwiej je koduje i przyswaja. Opowieści pozwalają bardziej zaangażować odbiorców, ciekawi ich bowiem przedstawiona historia. Pozwala ona również utożsamić się z bohaterami, a nawet – podejmować wraz z nimi decyzje.

Opowieści mogą inspirować, wzbudzać empatię, refleksje, co sprawia, że odbiorcy czują się bardziej związani z przekazem i są skłonni go zaakceptować.

Narzędzie wpływu

Storytelling może być również świetnym narzędziem wpływu – ludzie będą bardziej skłonni do zmiany postaw i zachowań, jeśli zobaczą, jak wpływają one na bohaterów czy wydarzenia.

Wyobraź sobie np., że na szkoleniu po raz kolejny czytasz z tablicy, że „obowiązkiem pracownika jest konieczność utrzymania porządku na stanowisku pracy”. Nuda. Wszyscy wiedzą, nikt specjalnie się nie przejmuje. A teraz pomyśl. Czy dalej będziesz tak nonszalancko podchodzić do porządku, jeśli storytelling dostarczy Ci opowieści, że w katastrofie samolotu zginęło 113 pasażerów w wyniku wypadnięcia na pas startowy jakiejś niesprzątniętej uszczelki?… 

Wszyscy lubimy opowieści!

Wszyscy lubimy historie! Dodatkowo około 65% ludzi to wzrokowcy, więc szkolenie przedstawione w postaci grafik czy animacji zostanie na dłużej w ich pamięci. Słuchowcy również skorzystają, jeśli do storytellingu dołożymy głos lektora, czyli – dla każdego coś miłego!

Kiedynie stosować storytellingu?

Bywają również szkolenia, którym storytelling może zaszkodzić. Oto przypadki, w których lepiej z niego zrezygnować:

  • kiedy liczy się precyzja i konkretne dane;
  • gdy odbiorcy nie mają czasu; 
  • kiedy treść jest zbyt poważna lub delikatna;
  • gdy odbiorcy są sceptyczni i skupieni na naukowych danych;
  • jeśli historia nie pasuje do tematu;
  • w formalnych dokumentach.

Poznaj odbiorcę.

Zanim napiszesz opowieść, ustal, do kogo ją kierujesz. Coś innego będzie bowiem atrakcyjne dla pokolenia Z czy X, prawników czy mechaników.

Stwórz spójny świat.

Dobrze zaprojektuj świat swojego bohatera. Niech będzie spójny, ale pasujący do tematyki szkolenia e-learningowego. Zadbaj o detale, bądź konsekwentny w narracji i wprowadź wiarygodne dialogi. Jeśli wiesz, że odbiorca szkolenia ma poczucie humoru – zastosuj je!

Stwórz bohatera mającego cel, podejmującego wyzwanie.

Każda dobra historia opiera się na interesującym bohaterze. Powinien mieć on jasno określony cel i wyzwanie. Jeśli po drodze pojawią się trudności, a bohater je przezwycięży – opowieść będzie jeszcze lepsza.

Buduj napięcie i emocje.

Kluczem do zaangażowania odbiorcy są emocje, dlatego warto do opowieści wpleść konflikt poprzez wykorzystanie języka wypowiedzi.

Używaj prostego i obrazowego języka.

Opowiadaj w sposób zrozumiały dla odbiorcy, stosując porównania, metafory i przykłady.

Zastosuj multimodalne podejście.

Wykorzystaj różne formy przekazu, bo e-learning świetnie się do tego nadaje! Może to być wideo, animacje, komiksy, podcasty, narracja dźwiękowa, czy ilustracje.

Zaangażuj odbiorców.

Najbardziej wciągające historie to te, które sprawiają, że odbiorcy czują się ich częścią. Zadawaj pytania, zostawiaj miejsce na refleksję, pozwól odbiorcom decydować o przebiegu akcji. 

Wymyśl zakończenie z przesłaniem.

Każda historia powinna prowadzić do jakiejś konkluzji, czyli do konkretnego jej zakończenia. Podsumuje główny przekaz historii, zbierze wnioski, przekaże wskazówki do zastosowania. 

Jeśli wciąż nie jesteś przekonany, zapraszamy na naszą stronę internetową oraz do strefy demo, gdzie możesz poznać dziesiątki przykładów dobrze opowiedzianej historii – tutaj: https://welearning.pl/ 

Szukasz sprwadzonych rozwiązań e-learingowych?

Rozwiń potencjał e-learningu w Twojej organizacji już teraz!