Każde szkolenie e-learningowe powinno być dopasowane do odbiorcy – to truizm (ale lepiej wypowiedzieć go o jeden raz za dużo, niż o jeden za mało). Dopasowanie treści do potrzeb użytkownika końcowego jest kluczowe dla skuteczności kursów online i UX learning.

Przykład

Pracownicy firmy X mają przeszkolić się z obsługi nowej myjki wysokociśnieniowej. 50% treści stanowią jednak wiadomości niepotrzebne, np. wzory chemiczne środków używanych do myjek. Ponieważ zaliczenie szkolenia jest obligatoryjne przed dopuszczeniem do obsługi maszyny, pracownicy tracą czas na kolejne podejścia do testu. Frustracja rośnie.

Dlaczego dopasowanie treści szkolenia e-learningowego ma znaczenie?

Żeby szkolenie realizowało cel, powinni otrzymać dostęp do schematów budowy maszyny czy np. filmów prezentujących jej obsługę. Wzorami chemicznymi nie posługują się w pracy. Należy pamiętać, że odpowiednie dopasowanie szkolenia zwiększa motywację wewnętrzną biorących w nim udział, a ta będzie motorem dalszych działań, czyli nauki.

Aby kurs on-line był skuteczny, dobrze jest zaprojektować go zgodnie z metodą SMART, która pomaga ustalić cele, by były jasne i możliwe do osiągnięcia. Nazwa metody pochodzi od pierwszych liter angielskich słów opisujących cechy dobrze sformułowanego celu, które tłumaczymy jako: prosty, mierzalny, osiągalny, istotny, określony w czasie.

Przykład

„Z naszym kursem online jego uczestnicy nauczą się tworzyć formuły w Excellu do końca lipca, szkoląc się z 2 razy w tygodniu po 1 godzinie”.

Cel jest więc:

  • konkretny
  • mierzalny
  • osiągalny
  • ważny
  • ma określony czas.

Co jeszcze może sprawić, że szkolenia online będą dla odbiorców atrakcyjne i skuteczne?

Autonomia uczestnika w kursach online

Motywacja uczestników szkoleń wzrasta, gdy mają możliwość podejmowania samodzielnych decyzji (autonomia, sprawczość). Sprzyjają temu:

  • nieliniowość – kursanci sami decydują, w jakiej kolejności przyswajać materiały;
  • ścieżki decyzyjne – uczestnicy decydują o wyborze właściwej drogi (np. w grywalizacji);
  • brak ograniczeń czasowych – pozwala to uczyć się w dowolnie wybranej porze dnia lub nocy;
  • zapis postępów – umożliwia przerwanie nauki i kontynuację jej bez konieczności powtarzania.

Nie ma jednej drogi nauczania. Wybór właściwej metody zależy od wielu czynników. Inaczej szkolić się będą bankowcy, inaczej technicy; inaczej pokolenie X, a inaczej Z. Również sposób realizacji szkolenia będzie zależał od docelowego urządzenia – inaczej wyglądać będzie kurs przeznaczony na komputer, a inaczej zaprojektowany z myślą o smartfonie. Zróbmy zatem mały przegląd metod.

Metody podające

Metoda ta podaje wiedzę „na talerzu” . Będę to więc treści wyłożone przed naszymi oczami albo… uszami, bo tekst napisany może przeczytać lektor, powiedziany da się zapisać, a napisany i nagrany da się przerobić np. na animację, film, podcast… Do wyboru, do koloru. Atrakcyjna forma wizualna aż prosi się tutaj o wykorzystanie, a inwencja zależy tylko od kreatywności twórcy.

Metody problemowe

W tej metodzie przedstawia się problem, a od kursantów oczekuje rozwiązania. Dochodzą oni do rozwiązania samodzielnie, opierając się na zdobytej lub posiadanej już wcześniej wiedzy.

Metody eksponujące

Takie metody kształtują wartości. Możemy do nich zaliczyć np. film, animację czy komiks, których celem jest wywołanie w odbiorcy emocji. Oczywiście, aby takie działanie miało sens, należałoby wcześniej przygotować kursanta do tego, co zadzieje się na ekranie, a na zakończenie dać mu możliwość zapoznania się z komentarzem.

Metody praktyczne

Metody praktyczne pozwalają na bezpośrednie doświadczanie rzeczywistości oraz kształtowanie umiejętności przydatnych w codziennym życiu. Celem tych metod jest włączenie ucznia do praktykowania. W jaki sposób? Np. poprzez quiz osadzony w wideo.

Przykład

Uczestnik ogląda film na temat pierwszej pomocy. Projekcja zatrzymuje się w ważnym momencie – gdy postać mdleje. Zadaniem uczestnika jest podjęcie decyzji, czy np. ruszać poszkodowanego, czy przystąpić do reanimacji, czy wykonać telefon… lub ułożyć w kolejności te działania. Dopiero po udzieleniu poprawnej odpowiedzi film ponownie się uruchamia.

Metoda to jedno, a technika drugie. Nie zapominajmy zatem również o personalizacji, narracjistorytellingu, estetyceprzejrzystości, intuicyjnej nawigacji… etc.

Efektywne szkolenia łączą wiedzę z emocjami, teorię z praktyką, a technologię z człowiekiem. W końcu szkolenia robi się dla ludzi, a nie ludzi dla szkoleń . Jeśli tworzymy szkolenie, które chcemy sprzedać, musimy połączyć kilka z powyższych metod i technik, aby projektować z myślą o użytkowniku końcowym (UX learning).

Potrzebujesz pomocy w wyborze i wdrożeniu platformy e-learningowej

Skontaktuj się z naszymi specjalistami!