Wyzwanie

Problem, z którym zmierzył się Klient

Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) dostrzegł istotną potrzebę wzmocnienia wiedzy i umiejętności personelu medycznego w zakresie profilaktyki otyłości u dzieci oraz wsparcia rodzin w radzeniu sobie z tym problemem. Klientowi zależało na stworzeniu angażującego i wartościowego szkolenia online, które w delikatny sposób poruszałoby temat otyłości, unikając negatywnego stygmatyzowania.

Jak WeLearning rozwiązało ten problem

WeLearning podjęło się opracowania interaktywnego szkolenia e-learningowego, bazując na materiałach i wytycznych dostarczonych przez NFZ. Nasz proces współpracy obejmował następujące kluczowe elementy:  

Zapewniliśmy cykliczne spotkania z NFZ, aby na bieżąco omawiać postępy, zbierać informacje zwrotne i upewniać się, że tworzone rozwiązanie idealnie odpowiada potrzebom Klienta.

Treść szkolenia została oparta na merytorycznych materiałach udostępnionych przez NFZ

Nasz zespół ekspertów ds. e-learningu stworzył szczegółowy i angażujący scenariusz szkolenia, dbając o logiczny przepływ informacji. Kluczowym elementem koncepcji było włączenie scenek, które ilustrowały realistyczne sytuacje z gabinetów lekarskich i pielęgniarskich, związane z problemami otyłości i uzależnień u dzieci (np. przypadek Maksa Koliberka).

Stworzyliśmy atrakcyjne wizualnie grafiki, w tym wspomniane scenki komiksowe z sympatycznymi postaciami (np. chłopiec z otyłością jako inspiracja), które urozmaiciły treść i uczyniły ją bardziej przystępną. Grafiki sytuacyjne uzupełniono o opisy i dialogi, prezentowane w formie tekstu, a nie dymków.

Nasz zespół programistów przełożył scenariusz i materiały graficzne na interaktywny kurs e-learningowy w formacie SCORM, podzielony na logiczne moduły tematyczne. Wykorzystaliśmy różnorodne formaty prezentacji treści, takie jak infografiki i pop-upy, aby utrzymać wysoki poziom zaangażowania uczestników.

Najważniejsze cechy szkolenia

Treści szkolenia zostały opracowane z dużą wrażliwością, aby uniknąć urażenia kogokolwiek – zarówno uczestników szkolenia, jak i rodzin, z którymi będą pracować.

Szkolenie zawiera narzędzia, które realnie wspierają pracę personelu medycznego (testy, ankiety), dostępne do pobrania w formacie PDF oraz zebrane w specjalnie dedykowanej Bibliotece.

Szkolenie obejmuje angażujące ćwiczenia, takie jak analizy studiów przypadku, odnoszące się do omawianych problemów (np. aktywności rodziny Koliberków).

Szkolenie zostało podzielone na logiczne moduły SCORM, które obejmują wybrane obszary tematyczne, szczegółowo omówione w kolejnych sekcjach.

Na zakończenie szkolenia, przed testem, umieszczono ankietę ewaluacyjną z pytaniami dostarczonymi przez NFZ, co pozwoliło na zebranie cennych opinii i ocen.

Zakres Modułów Szkoleniowych

  • Wprowadzenie do Transteoretycznego modelu zmiany zachowań.  
  • Zastosowanie modelu GROW w pracy z rodziną.  
  • Znaczenie efektywnej komunikacji w rodzinie.  
  • Analiza przypadku rodziny Koliberków i wyzwań związanych z nadmierną masą ciała u dziecka.  
  • Omówienie korzyści płynących z regularnej aktywności ruchowej.  
  • Identyfikacja zagrożeń wynikających z nadmiernego korzystania z urządzeń elektronicznych.  
  • Zasady aktywności fizycznej dostosowanej do wieku dzieci i młodzieży.  
  • Kluczowa rola rodziców w kształtowaniu pozytywnych nawyków związanych z aktywnością ruchową u swoich dzieci.  
  • Analiza problemu Maksa Koliberka w kontekście wydolności fizycznej i proponowane pytania wywiadu.
  • Wyjaśnienie zasad racjonalnego żywienia i jego wpływu na zdrowie.  
  • Omówienie zapotrzebowania na energię i składniki odżywcze w różnych grupach wiekowych.  
  • Zasady racjonalnego żywienia dzieci i młodzieży.  
  • Kształtowanie pozytywnych zachowań żywieniowych w rodzinie, w tym analiza scenki sytuacyjnej z Maksem i jego rodziną.

Przykłady konkretnych elementów szkolenia

  • W module o aktywności fizycznej uczestnicy analizują przypadek Maksa Koliberka, który ma trudności podczas zajęć WF. Pielęgniarka szkolna uczy się, jak zadawać mu pytania dotyczące samopoczucia podczas wysiłku, preferowanych aktywności sportowych i sposobu spędzania wolnego czasu.  
  • Moduł o racjonalnym żywieniu zawiera scenkę sytuacyjną, w której pielęgniarka rozmawia z Maksem o jego nawykach żywieniowych i posiłkach spożywanych przez jego rodzinę. Analizowane są pytania dotyczące regularności posiłków, listy zakupów i sposobu ich przygotowywania.  
  • Szkolenie zawiera ćwiczenia interaktywne, np. wielokrotnego wyboru, które pomagają utrwalić zdobytą wiedzę. Uczestnicy mają za zadanie wybrać odpowiednie aktywności fizyczne dla rodziny lub wskazać czynniki, które wpłynęły na sukces rodziny Koliberków w zmianie stylu życia.  
  • Istotnym elementem szkolenia jest udostępnienie pracownikom służby zdrowia praktycznych narzędzi, takich jak ulotki informacyjne i karty pracy, które mogą wykorzystywać w codziennej praktyce.