Gra edukacyjna „Przygotuj się do pracy” – standardy obsługi klienta
Karmisz sobie spokojnie gołębie, gdy nagle spotykasz swojego szefa, i to w dodatku w przebraniu…
Tak rozpoczynamy pierwszą grę edukacyjną, w której naszym zadaniem jest ubrać się do pracy zgodnie ze standardem.
Mawia się, że nie wygląd świadczy o człowieku. Może i tak, ale w środowisku biznesowym, identyfikacji wizualnej i dress code’u ma on bardzo duże znaczenie.
W grze mamy pozornie proste zadanie: skompletować strój i udać się na rozmowę z kierownikiem, który oceni, czy zalicza nam zadanie.
Mamy określony czas na ubranie się oraz wiele możliwości wyboru.
Zanim jednak zaczniemy zabawę, musimy wybrać rodzaj stroju.
Poważnie zastanawialiśmy się nad pobraniem informacji bezpośrednio z platformy i wyświetleniem uczestnikowi gry ze strojem odpowiednim dla płci.
Ostatecznie stwierdziliśmy, że taki wybór na początku gry będzie prostszy, a zarazem równie efektywny.
Jak pisaliśmy we wstępie do gier, naszym zadaniem było zbudowanie rozwiązania, które nie będzie banalnie proste. Dlatego mocno napracowaliśmy się nad liczbą wersji danej części garderoby.
Uczestnik już pozornie wie, że to właśnie ta koszula w tę kratę, ale po chwili widzi kilka podobnych, różniących się detalami lub zawierających małe wady, ledwo widoczne plamy. Chodziło nam o wzbudzenie refleksji, zwracanie uwagi na szczegóły, dbanie o detale, które w obliczu standardu są niezwykle istotne.
Zwrócili na to uwagę sami uczestnicy, pisząc w komentarzach do ankiet oceniających szkolenie:
Czy to zarzuty, czy pochwały?
Naszym zdaniem te uwagi tylko potwierdziły, że udało nam się z pozornie banalnej ubieranki, w której mogły być trzy różniące się od siebie wzory, stworzyć grę zmuszającą do myślenia.
Często uczestnicy musieli wracać do standardu, aby sprawdzić, który wybór jest właściwy, dzięki czemu dodatkowo utrwalali wiedzę.
Oczywiście wśród możliwych wyborów nie było tylko jednego dobrego rozwiązania.
Istniało kilka kombinacji, które gwarantowały sukces, zresztą zgodnie ze standardem 🙂
Nie trzeba wkładać wszystkich elementów garderoby. W miarę kompletowania stroju pojawia się przycisk „Sprawdź” i to uczestnik decyduje, kiedy go wciśnie.
Jeśli nasz stój nie jest właściwy, otrzymamy pierwszy feedback oraz drugą szansę. Zanim podejdziemy do drugiej próby, możemy raz jeszcze zapoznać się z fragmentem standardu.
Jeśli także za drugim razem popełnimy błąd, otrzymujemy ostatnią szansę, ale przed przystąpieniem do niej musimy zapoznać się z pigułką wiedzy, którą przesyła nam Big Boss.
Błąd w ostatniej próbie kończy grę i ponowie powoduje wysłanie uczestnikowi porcji wiedzy.
Sukces oznacza, że dostaliśmy się do salonu i możemy przystąpić do drugiej gry.
Największą trudnością była pula błędów w ubiorze. Trudny był balans pomiędzy oczywistymi błędami a subtelnymi różnicami, które jednak nie są zgodne ze standardem.
Mogliśmy jednak zapytać u źródła. Zapytaliśmy więc osoby oceniające standard na co dzień, jakie błędy widzą najczęściej i na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę. Na tej podstawie opracowaliśmy projekt graficznie i mechanicznie i dzięki temu wyczula on uczestników na błędy, których – mamy nadzieję – nie będą popełniali.
Zapraszamy Cię
teraz do zapoznania się z case study gry nr 2 „Przygotuj swoje miejsce do pracy”.